Quad tak jak większość pojazdów wyposażonych w silnik musi przenosić napęd ze skrzyni biegów na koła. W przypadku quadów większość wyposażona jest w bezstopniową przekładnię biegów CVT, w której dwa wariatory (tj. koła pasowe) pod wpływem obciążenia oraz prędkości zmieniają swoje średnice. Aby wykorzystać ten fakt w quadach stosuje się pasek napędowy, który przesuwa się na wariatorach.
Jaki pasek napędowy jest najlepszy do quada?
Taki, który zaleca producent pojazdu. I nie jest to puste stwierdzenie ale dość istotne, ponieważ w skrzyniach CVT wykorzystywane są różne koła pasowe – nie ma jednego ogólnie przyjętego wzoru. Dlatego paski napędowe do quadów różnią się wyglądem zewnętrznym, materiałem wykonania, szerokością oraz długością.
Przed zakupem paska napędowego do quada możesz skonsultować się ze sprzedawcą, który doradzi odpowiedni rodzaj i ewentualnie zaproponuje alternatywne wybory. Zazwyczaj w sklepach dostępne są paski oryginalne jak i zamienniki, które czasem mają lepsze parametry jak np.: tu https://atv-expert.com.pl/k762,uklad-napedowy-paski-napedowe-do-quadow.html.
Najpopularniejszym i najtańszym jest pasek klinowy. Ma on najprostszą budowę i stosowany jest w większości quadów. Od wewnętrznej strony posiada kliny przypominające piramidy, które wpinają się w rowki na kołach pasowych. Do głównych zalet należy:
- duża dostępność i wybór,
- niska cena,
- prosta konstrukcja.
Wadą jest zdążające się poślizgi paska szczególnie po dłuższym czasie eksploatacji.

W niektórych quadach o dużej mocy i sportowych (np.: Polaris Sportsman 570) stosowany jest pasek napędowy zębaty. Zamiast klinów posiada zęby, które pokrywają się z zębami na kołach pasowych. Do zalet można zaliczyć:
- bardzo dobrą przyczepność
- małe prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu paska
Ten rodzaj paska jest zazwyczaj sporo droższy.
Jeśli zastanawiasz się czy można zastosować zamiennie pasek klinowy z zębatym to odpowiedź jest jedna: nie, nie można. Dlatego, że każdy z tych pasków przystosowany jest do pracy z innym rodzajem kół pasowych. Do paska klinowego koła pasowe posiadają rowki, a do paska zębatego – zęby. Przed zakupem nowego paska koniecznie sprawdź instrukcję quada – chociaż można wyszukać odpowiedni pasek w sklepie internetowym na podstawie posiadanego modelu quada – zawsze są podpisane marką i modelem.
Każdy model quada ma określony rodzaj paska napędowego o odpowiednich parametrach i należy tego przestrzegać. Niewłaściwy pasek będzie spadał, ślizgał się lub będzie za krótki aby go założyć.
Paski napędowe zazwyczaj występują w szerokościach:
- 13mm – w małych, lekkich i o małej mocy quadach,
- 15mm – w średniej wielkości quadach, dość popularna szerokość,
- 17mm – w quadach o większej mocy,
- 20mm – w dużych mocnych quadach.
Paski napędowe, a materiał wykonania – różnica tkwi w szczegółach

Każdy pasek składa się z 3 głównych elementów:
- owijki – jest to zewnętrzna paska wykonana z gumy, jej zadaniem jest ochrona pozostałych elementów paska
- kordu – to wzmocnienie wewnątrz paska
- gumy – jest elementem wypełniającym przestrzenie pomiędzy kordami
Każdy z nich może być wykonany z nieco innego materiału, który zapewnia inne parametry.
Owijka wykonywana jest zazwyczaj z tkaniny bawełnianej, a rzadziej z poliestrowej lub żywicy.
Kord – czyli element decydujący o wytrzymałości paska napędowego – może być wykonany z
- Bawełny – najczęściej spotykany w standardowych paskach, charakteryzuje się niższą wytrzymałością od pozostałych materiałów
- Poliestru – stosowany w lepszej jakości paskach, wytrzymały i elastyczny
- Aramid i Kevlar – stosowany w paskach napędowych w quadach z mocnym silnikiem i pracujących w ekstremalnych warunkach.
Guma w pasku to zazwyczaj guma naturalna rzadziej syntetyczna.
Zużycie, awaria, wymiana paska napędowego w quadzie
Tak jak każda część mechaniczna, tak i pasek napędowy ulega zużyciu. Zazwyczaj ulega rozciągnięciu lub rozwarstwieniu. Objawia się to utratą mocy quada – słabiej przyśpiesza, wchodzi na wyższe obroty, szarpie podczas przyśpieszania.
Awaria paska to pęknięcie lub zerwanie. Bez paska quad nie pojedzie więc zerwanie paska jest odczuwalne od razu. Pęknięcie jeśli jest duże lub brakuje fragmentu paska objawia się szarpnięciami i nierówną pracą.
Wymiana paska nie jest bardzo skomplikowana ale trzeba mieć nieco doświadczenia ponieważ konieczne jest rozebranie fragmentu quada. Konieczne jest także prawidłowe wyregulowanie napięcia. Dlatego zalecam wymianę paska w serwisie, który zrobi to profesjonalnie i quad nie straci na mocy i płynności jazdy.