Co sprawdzane jest na stacji kontroli pojazdów podczas przeglądu?

Właściciele kilkuletnich samochodów co roku muszą odstawiać swoje auto do stacji kontroli pojazdów, gdzie poddawane jest ono przeglądowi technicznemu. Jest to ważny obowiązek z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Okresowym badaniom technicznym w Polsce podlega około 15 mln pojazdów, ale nie wszyscy wywiązują się z tego zadania, co może stać się przyczyną odebrania dowodu rejestracyjnego pojazdu podczas rutynowej kontroli. Co podlega sprawdzeniu w trakcie przeglądu technicznego?

Wybór stacji diagnostycznej

Właściciel pojazdu powinien przeprowadzić przegląd techniczny na uprawnionej do tego celu stacji. Szacuje się, że w Polsce jest ich około 5 tys. Wybór stacji nie musi być uzależniony od miejsca rejestracji samochodu. Stacja kontroli pojazdów w Warszawa może więc dokonać przeglądu technicznego samochodu z Krakowa czy z Poznania. Właściciel oddaje pojazd do dyspozycji diagnosty na około 20–30 minut. Czego dotyczy badanie przeprowadzane przez specjalistę?

Elementy pojazdu sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu

Diagnosta na stacji kontroli pojazdów sprawdza poszczególne układy i systemy samochodu, w tym:

  • oświetlenie – odpowiednie ustawienie świateł, sprawność żarówek na zewnątrz, stan kloszy,
  • opony – głębokość bieżnika,
  • stan nadwozia pod kątem śladów korozji,
  • układ hamulcowy – wskaźnik skuteczności hamulca roboczego i postojowego, siła hamowania na kołach jednej osi,
  • skuteczność tłumienia amortyzatorów,
  • emisję szkodliwych substancji do atmosfery,
  • pasy bezpieczeństwa i wszystkie aktywne systemy w postaci poduszek powietrznych czy napinaczy pasów.

Kiedy samochód nie przejdzie przeglądu technicznego?

W dowodzie rejestracyjnym pojazdu diagnosta nie przybije swojej pieczątki i nie potwierdzi faktu przejścia samochodu przez przegląd techniczny, jeśli m.in. klosze oświetleniowe są popękane lub nie mają przejrzystości, a opony są mocno zużyte. Z podobną sytuacją spotkamy się, jeśli wskaźnik skuteczności hamulca roboczego nie przekracza 50 proc., a hamulca postojowego 25 proc. Przegląd nie zostanie zaliczony, gdy skuteczność tłumienia amortyzatorów nie przekracza 40 proc., a także, jeśli emisja spalin jest za wysoka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *