Przepływomierz powietrza – za co odpowiada i jak wpływa na zużycie paliwa?

W każdym silniku spalinowym bardzo ważna jest idealna równowaga między proporcjami spalanego paliwa i powietrza. Jeśli do silnika będzie wpływało zbyt mało powietrza, paliwo nie zostanie w pełni spalone co spowoduje znaczne zwiększenie spalania w samochodzie. Natomiast jeśli do silnika będzie dostawała się zbyt duża dawka powietrza, silnik nie będzie miał mocy. Dawka powietrza regulowana jest za pomocą przepływomierza.

Do czego służy przepływomierz?

Przepływomierz mierzy dawkę powietrza która dostaje się do komory spalania wraz z paliwem. W porównaniu do ilości benzyny czy oleju napędowego, silniki potrzebują ogromnej ilości powietrza. Analizując zasadę działania przepływomierza od podszewki, wraz z naciśnięciem pedału gazu nie zwiększamy bezpośrednio dawki spalanego paliwa, ale powietrza która odpowiada za moc silnika. Właśnie dlatego w przypadku silników stosowane są kompresory lub turbosprężarki zwiększające ilość powietrza wtłaczanej pod ciśnieniem do cylindrów.

Idealną równowagę pomiędzy dawką spalanego paliwa a ilością powietrza określa stosunek stechiometryczny zwany współczynnikiem lambda. Dzięki niemu komputer sterujący dostarcza na każdy kilogram spalanego paliwa aż 14,7 kilograma powietrza. Aby silnik mógł precyzyjnie wysterować dawki powietrza i paliwa pobiera on bardzo szczegółowe dane z przepływomierza. Przepływomierze z racji na wykonywanie bardzo precyzyjnych pomiarów powinny być markowe, Właśnie dlatego warto postawić na przepływomierz w sklepie na iParts.pl

Jak zbudowany jest przepływomierz?

Obecnie na rynku rozwiązań najczęściej stosowany jest sensor MAF. Zazwyczaj umieszczony jest on w kanale dolotowym tuż za filtrem powietrza ale przed przepustnicą. Zbudowany jest on z opornika grzejnego i pomiarowego temperatury, wpływającej do dolotu oraz temperatury wlotu do filtra a także obwodu sterującego. Głównie technologia oparta jest na przewodnictwie prądu. Element roboczy w postaci opornika grzejnego, który rozgrzewany jest do temperatury roboczej i chłodzony przepływającym powietrzem pochodzącym bezpośrednio z filtra powietrza. Aby utrzymać odpowiednią temperaturę stosowane jest zwiększenie napięcia prądu aby zwiększenie przepływu powietrza nie spowodowało spadku temperatury czujnika. Na podstawie ilości prądu potrzebnego do utrzymania odpowiedniej temperatury czujnika grzejnego, temperatury powietrza komputer otrzymuje informacji na temat jego ilości. Zależność jest stosunkowo prosta, im więcej potrzeba energii do utrzymania temperatury czujnika tym więcej powietrza przepływa przez niego przepływa.

Na czym polegają najczęstsze awarie czujników MAF?

Przepływomierz nie jest elementem który ulega awariom, natomiast z czasem się zużywa. W związku z długotrwałym procesem erozji czujnika, pierwsze objawy bardzo trudno zauważyć. Natomiast jeśli samochód ma trudności z rozruchem, obroty na biegu jałowym nie są równe i falują a także pojawia się szarpanie i samoczynne gaśnięcie samochodu to możemy przypuszczać, że za awarię odpowiada właśnie przepływomierz. Przepływomierz z racji swojej budowy raczej nie należy do elementów naprawialnych, lecz takich które należy wymienić, natomiast z racji, że nie są to zbyt częste wymiany warto postawić na markowy przepływomierz ze sklepu iParts.pl który zapewni powrót do dobrych osiągów samochodu przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa spowodowanego zepsuciem przepływomierza.

Przepływomierz powietrza – za co odpowiada i jak wpływa na zużycie paliwa?
5 (100%) 1 vote

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *